Sådan plejer du din cykel
Cyklen er for mange uundværlig i hverdagen. Mange bruger cyklen, når de skal til og fra arbejde eller skole. Det er derfor vigtigt, at du plejer din cykel, så den får en lang levetid og forbliver driftssikker. Du øger samtidig også din og dine medtrafikanters sikkerhed i trafikken.
Vi har samlet en række råd til dig, så du kan pleje din cykel bedst muligt. Alt efter behov, bør du give din cykel pleje/service minimum 4 gange om året.
1. Vask cyklen
Start med at skylle din cykel med letløbende vand evt. med en haveslange (du må aldrig bruge en højtryksrenser, da det kan skade lejerne i hjul og krank). Vask herefter cyklen med vand og sæbe for at fjerne eksempelvis mudder og snavs effektivt. Vi anbefaler, at du bruger specielt udviklede rengøringsmidler til cykler eller autoshampoo. Brug gerne en separat børste til tandhjul og kæde for at fjerne mere genstridigt snavs. Det er desuden en god idé at bruge en degreaser/affedter til kæden. Skyl herefter cyklen ren med vand. Afslut med at tørre cyklen grundigt af med en tør klud.
Efter rengøring af din cykel, anbefaler vi, at du smører cyklens bevægelige dele.
2. Smør kæden
En kæde skal for så vidt muligt holdes ren, men den må ikke være tør. Den må heller ikke være for smurt, for så tiltrækker den snavs og skidt. Hvis du vil undgå en rusten kæde og (for hurtigt) slidte tandhjul, så hold din kæde smurt. Med en smurt kæde holder komponenterne længere, og gnidningsmodstanden bliver mindre. Dette er med til at gøre din køreoplevelse endnu bedre.
Smør kæden grundigt med en kædeolie/-spray uden opløsningsmidler. Det er vigtigt, at du ikke rammer bremseskiver og bremseklodser. Bremsekraften forringes kraftigt, hvis de bliver fedtede. Det er vigtigt, at du ikke oversmører kæden. Når kæden er smurt, skal du tørre det overskydende olie af med en tør klud, så snavs og småsten ikke sætter sig fast. Husk, at du kun skal smøre kæden – og ikke tandhjulene!
I samme omgang kan du også tjekke, om din kæde er korrekt spændt. Det betyder, at kæden skal være stram, men den må godt kunne give sig et par cm ved et let tryk. Hvis du kører med udvendige gear, er dette ikke nødvendigt.
3. Smør alle bevægelige dele
Vi anbefaler, at du smører bolte og bevægelige dele på cyklen, da det forebygger slid og rust. Brug eventuelt en Brunox-spray til dette. Smørelsen ligger som en hinde på overfladen, så rust og korrosion forhindres.
4. Smør bremserne
Du bør smøre dine bremser jævnligt, så dine bremser bliver modstandsdygtige over for skiftende vejrforhold og forebygger slid. Du bør dog være opmærksom på, at der er forskel på bremser, og hvordan de bedst vedligeholdes.
Sidetræksbremser
Du kan sagtens smøre sidetræksbremsers bevægelige dele. Du skal også tjekke, at bremseklodserne er inden for ”wear limit”. Det er typisk en streg på bremseklodsen, som indikerer, hvor langt ned den må slides. På de fleste sidetræksbremser kan bremseklodsen skiftes, uden at skifte hele bremseskoen. Bremseskoen er en del af bremsen, som holder på selve bremseklodsen.
Kablet til bremsen bør også gå gnidningsfrit, og det er vigtigt, at bremsen ikke ”hænger”. Det vil sige, at når du trækker i bremsehåndtaget, så skal bremsegrebet falde tilbage. Den må heller ikke være for stram at aktivere. Hvis den er for stram, er det muligt, at bremsekablet skal skiftes. Hvis du ikke har mod på opgaven, så kontakt en fagmand.
Rullebremser
En rullebremse skal smøres med specielt fedt udviklet til rullebremser. Den skal smøres igennem et lille smørehul på ydersiden af bremsen. Du skal smøre rullebremsen 1 gang årligt.
V-bremser
Du skal smøre en V-bremse på dens bevægelige dele (pas på ikke at smøre klodsen). Tjek klodsens ”wear limit” 2 gange årligt. Det er en lille streg på klodsens overside, som indikerer, hvor langt ned bremsen må slides. Det er en god idé at skifte dem, hvis de er tæt på grænsen.
Kablet til bremsen skal også glide nemt, og bremsen må ikke være hård at aktivere. Hvis den er det, er det muligt, at kablet skal skiftes. Hvis du ikke har mod på opgaven, så kontakt en fagmand.
Læs mere om vedligeholdelse af bremser.
5. Efterspænd cyklen
Det er nødvendigt at efterspænde følgende dele på din cykel. Du bør tjekke delene 1 måned efter, at cyklen er købt.
Pedaler
Du bør tjekke pedalerne 1 gang årligt. Her kan du bruge en 15 mm pedalnøgle eller 15 mm ringgaffelnøgle til at spænde med. Husk, at der er modsat gevind (linksgevind) i venstre pedal, så den skal spændes ”modsat”. Det betyder, at du skal dreje modsat rundt. Pedaler er typisk mærket med et ”L” for venstre side og et ”R” for højre side. Du kan huske, hvilken retning du skal montere pedalen, ved at dreje frem mod forhjulet på begge sider. Husk altid at smøre universalfedt på pedalens gevind.
Pedalarme og hjulmøtrikker
Du bør efterspænde pedalarmene og hjulmøtrikker 1 gang årligt. Du kan typisk bruge en 15 mm ringgaffelnøgle til at spænde hjulmøtrikkerne med.
Sadel, styr samt diverse bolte og skruer
Du bør efterspænde sadlen, styret samt diverse bolte og skruer 1 måned efter, at cyklen er købt.
6. Kontrollér dækkene
For at undgå unødige punkteringer, er det vigtigt løbende at kontrollere dine dæk for slid, revner og dæktryk. Dækkets mål samt anbefalet dæktryk er angivet på siden af dækket. Hvis dine dæk mangler luft, skal du pumpe dem. Hvis du over længere tid cykler med for lidt luft, kan du risikere at ødelægge dine dæk. Vi anbefaler også, at du jævnligt efterser dækkene for småsten og fjerner dem, så du mindsker risikoen for punkteringer.
Det er også vigtigt, at få efterspændt eventuelle løse eger. Hvis der er knækkede eger, bør de skiftes omgående. Vi anbefaler, at du kontakter en fagmand, for at undgå eventuelle følgeskader på cyklen.
7. Justér gearene
Gear kræver forskellig vedligeholdelse.
Udvendige gear
Udvendige gearkomponenter skal holdes fri for snavs, så de kan bevæge sig gnidningsfrit. Vi anbefaler, at du smører de bevægelige led i bagskifter og forskifter med en Brunox-spray.
Hvis du kører med udvendige gear, skal du være opmærksom, hvis du beskadiger gearet. Dette kan eksempelvis ske, hvis du vælter på cyklen. Gearet kan nemt komme ud af justering, og hvis du er uheldig, kan gearet ramme hjulet og forårsage stor følgeskade på cyklen.
Indvendige gear
Indvendige gear er næsten vedligeholdelsesfrie. Det er kun kæden, der skal smøres efter behov.
Læs mere om vedligeholdelse af indvendige gear og udvendige gear.