Hvad er Self Supporting RunFlat (SSR)?
SSR står for "Self Supporting RunFlat", som Continental har udviklet. Dette betyder "punkterfri dæk" og er udviklet specielt til lavprofil dæk, men som stadig er kompatibel med alle standardfælge.
- Hvis dit dæk punkterer, kan du fortsat køre op til 80 km. med en maks. hastighed på 80 km/t.
- Reservehjul er ikke nødvendigt.
- Det er brændstofbesparende, da vægten af 4 SSR-dæk svarer til 5 normale dæk.
Hvad er fordele og ulemper ved SSR?
- SSR-dæk er udviklet med en selvforstærket sidevæg. Dette vil ved en punktering hindre, at sidevæggen bliver klemt mellem fælgen og vejen, dels at dækket ikke falder af fælgen.
- Hvis man ønsker at montere SSR-dæk på sin bil, er det vigtigt, at man er opmærksom på, at ens bil har TPMS-system (Tyre Pressure Monitoring System), også kaldet dæktryksmålere, som er lovkrav på alle biler fra 2014 og frem. Læs mere om TPMS
- Ved en punktering kan et SSR-dæk ikke lappes, men skal herved udskiftes til et nyt. Man anbefaler, at alle dæk er RunFlat.
- TPMS-ventiler kan blive beskadiget af en eventuel punktering, som kan medføre, at man skal købe en ny.
- SSR-dæk er typisk 20% dyrere end normale dæk.