Hvad er TPMS?
TPMS-systemet overvåger dæktrykket
TPMS står for "Tyre Pressure Monitering System". Er der monteret en TPMS-ventil, overvåger TPMS-systemet også temperaturen i dækket.
Der findes 2 forskellige systemer:
Indirekte TPMS: Her måler TPMS-systemet ved hjælp af bilens ESP/ABS-system. Sensoren måler omdrejningerne på bilens ABS-ring og giver ud fra de informationer besked, hvis der er for lidt luft i dækket (dæktrykket kan ikke vises).
Direkte TPMS: Her måler TPMS-systemet dæktrykket ved hjælp af en sensor i fælgen. Sensoren er en del af ventilen og skal kodes til bilens computer. Kodningen kan være forskelligt fra bil til bil. Ved nogle biler sker opdateringen automatisk, mens det kan være nødvendigt med et OBD-stik ved andre biler. Ved direkte TPMS kan der forekomme ekstra omkostninger ved tilkøb af TPMS-ventiler til både sommer- og vinterhjul eller ved udskiftning af en defekt sensor.
I begge tilfælde kan man via bilens display holde øje med, om et dæk taber luft, eller om der er en defekt TPMS-sensor. Der gives besked i displayet, når der er en afvigelse på mere end 20%, end hvad ventilen/sensoren er kodet til, eller hvis dæktrykket kommer under 1,5 bar.
Funktioner:
- Øget sikkerhed
- Nedsætter brændstofforbrug på grund af korrekt dæktryk
- Forhindrer forkert dækslid på grund af for lavt dæktryk