Ladekabler til elbiler
Ladekabler til elbiler
Ladekabler til elbiler fås i forskellige varianter. Det er vigtigt, at du finder et kabel, som passer til din bil og strømforbindelse.
Ladekabel Mode 1-4: Du kan oplade din el-/hybridbil på forskellige måder, også kaldet ”Mode”. Det betyder ganske enkelt måden hvorpå, strømmen overføres til din bil.
Ladekabel Mode 1: Mode 1 bruges på ældre og mindre elbiler som eksempelvis Buddy Electric og Think. Her er der ingen kommunikation mellem bilen og forsyningssiden. Elbilen kobles direkte til stikkontakten, ligesom man gør med en lampe eller lignende. Det anvendte kabel er ofte det samme kabel som Defa eller Calix motorvarmesystemer.
Ladekabel Mode 2: Dette er den kabeltype, der normalt følger med bilen fra forhandleren. Opladning af Mode 2 fungerer på samme måde som Mode 1. Forskellen er, at den har elektronik, der overvåger opladningen. Opladningskablet har som regel en standard Schuko-stikkontakt i den ene ende. Opladningen er normalt begrænset til 10A, så du kan ikke hurtigoplade med den.
Mode 2 justerbare ladekabler: Mode 2 ladekabler leveres normalt med eller uden justerbar opladningseffekt i ampere (eksempelvis 6A/10A/16A). Kabler med justerbar opladningseffekt kan være praktiske, når der er begrænset strøm til rådighed, som eksempelvis i garager og parkeringspladser. Det betyder, at du kan forhindre, at sikringen slår ud, og du undgår unødvendig brandfare i tilfælde af overbelastning. Mode 2 kabler leveres normalt kun med én fase. Kablerne er ideelle til dig, der har adgang til en 16A-stikkontakt til bilen, fordi det vil reducere opladningstiden markant. Det vil ikke være muligt med det kabel, som bilen leveres med, da de er fastgjort til 10A eller i nogle tilfælde 13A.
Ladekabel Mode 3: Kablerne har ingen overvågning, men de kræver derimod forbindelse til opladningsstationer (offentlige eller hjemme), som håndterer kommunikationen mellem elbilen og overvågningen af opladningen. Mode 3 opladning giver normalt opladningseffekter op til 22 kW.
Ladekabel Mode 4: Mode 4 kaldes også CHAdeMO og gælder, når du eksempelvis oplader din bil direkte med jævnstrøm til batteriet. I disse tilfælde bruges den interne oplader i bilen ikke, men opladningsstationen ”springer over” den og kører strøm direkte til batteriet. Det giver en langt højere effekt og hurtigere opladning. I disse tilfælde er ladekablet normalt fastgjort til opladningsstationen.
Ladekontakt type 1 / 2: Elbiler og genopladelige hybridbiler leveres med et ladestik i bilen i enten type 1 eller type 2. Typen bestemmer hvilket ladekabel, der kan bruges. Hvilken opladningshastighed som kablet leverer, bestemmes af hvor mange forstærkere (normalt 16A eller 32A), kablet kan levere, samt hvor mange faser kablet har. 32A-kabler understøtter den højeste opladningshastighed og fungerer også på opladningskilder, der kun tilbyder 16A. I disse tilfælde afbrydes effekten. Hvis du bruger et ladekabel, der understøtter 16A-opladning, kan du ikke drage fuld nytte af opladningskilder, der tilbyder 32A-opladning. I nogle tilfælde tillader opladeren ikke brug af 16A-kabler, hvilket betyder, at bilen ikke bliver opladet. Normalt vil det være det sikreste at vælge et 32A-kabel, uanset om din bil kan bruge opladningshastigheden eller ej.